I forbindelse med siste tids mediesaker vil styret i Landslaget for dølahest (LD) presisere at vi tar sterk avstand fra ukulturer som beskrives i deler av hestemiljøet, spesielt hva gjelder seksuell trakassering, samt dårlig dyrevelferd. Dette er tema vi tar på største alvor. LD vil jobbe for at alle, både folk og dyr, skal ha det bra på arrangement og aktiviteter i vår regi, og vil også bidra til holdningsskapende arbeid blant våre medlemmer og samarbeidspartnere.
LD ønsker gjerne dialog med medlemmer og lokallag:
Generelt ønsker LD gjerne innspill og henvendelser fra medlemmer og lokallag om både smått og stort. Vi minner samtidig om at henvendelser som ønskes besvart må sendes pr e-post: dolehest@nhest.no
Landslaget for dølahest har i tillegg èn facebookside: “Landslaget for dølahest”, primært for informasjonsdeling, samt en konto på Instagram. Øvrige sider og grupper i sosiale medier som omhandler dølahest er det andre enn LD som har ansvar for, og LD vil ikke ha anledning til å fange opp og besvare spørsmål på disse sidene.
Gode verdier, også på nett:
I en tid der det er korte veier mellom den fysiske og den digitale verden vil LD samtidig oppfordre til godt nettvett ved å overføre gode verdier inn i den digitale verden:
- Behandle andre på nett slik du selv ønsker å bli behandlet
- Tenk før du deler og kommenterer
- Stopp mobbing, ikke vær med på stygge kommentarer og si fra dersom andre blir dårlig behandlet
- Vær en god rollemodell – godt nettvett starter med deg selv
La oss fortsette å bygge organisasjonens verdier rundt dølahestens gode kjennetegn: kalde hode – varmt hjerte.
Hilsen Styret i LD
